384 | Respectvol neerstorten


De meeste vliegtuigongelukken zijn het gevolg van een stapeling van kleine fouten. Elk voor zich niet kritisch, maar in combinatie oorzaak van een ramp. 
Dat is de reden waarom er twee vliegers in de cockpit zitten. Weliswaar is de één captain en de ander co-pilot, maar ze worden expliciet getraind elkaar in de gaten te houden en te corrigeren. Er zijn zelfs regels die bepalen wanneer een co-pilot de controle over het vliegtuig over moet nemen als de captain overduidelijk zit te prutsen.

Het onredelijk hoge aantal crashes van Korean Air in de vorige eeuw kon uiteindelijk verklaard worden uit de hoge Power Distance Index (PDI) in de Koreaanse cultuur: de co-piloten hadden zodanig veel moeite met het corrigerend aanspreken van de captain dat ze steevast een te voorzichtige modus van communicatie kozen.
Vaak werd een hint gegeven als alleen een direct commando een ramp nog kon voorkomen.

  • Command: "Turn thirty degrees right."
  • Crew Obligation Statement: "I think we need to deviate right about now."
  • Crew suggestion: "Let's go around the weather."
  • Query: "Which direction would you like to deviate?"
  • Preference: "I think it would be wise to turn left or right."
  • Hint: "That weather at twenty-five miles looks mean."
- naar Outliers van Malcolm Gladwell

Geen opmerkingen:

Een reactie posten